Χρονογράφημα
Γκόλφω, μεταπολίτευση και φακέλωμα
Του Παναγιώτη Αντωνόπουλου
Ιδιαζόντως σκληρός άρχοντας της δημοτικής αρχής της πόλης στο παρελθόν, άδραξε την ευκαιρία ωθούμενος από τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Μορφωτικού Συλλόγου, ένα καλοκαίρι, να κοκορευτεί και να δείξει τη φλεγματική του κυριαρχία. Ως πολιτικός προϊστάμενος αρνήθηκε να του παραχωρήσει την πλατεία για να κάνει τις εκδηλώσεις κι έσυρε το Δ.Σ. στον ανακριτή και στο δικαστήριο όταν έκαναν κατάληψη της πλατείας με το έτσι θέλω. Τους έβρισε << αναρχικούς >> και << κομμουνιστές >> και τους φακέλωσε καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του.
Ενθυμούμενος αυτά, με ταχύπλοο η μνήμη μου γύρισε πίσω, τρία χρόνια μετά τη μεταπολίτευση, όπου οι δραστηριότητες ακόμη των αριστερών παρακολουθούνταν από το δημοκρατικό καθεστώς. Όπως και επί χούντας κατέγραφαν κάθε κίνηση << άκρως επικίνδυνη δια την δημόσιαν τάξιν και ασφάλειαν >> ύποπτων πολιτών και οργανώσεων. Έγγραφο του 1977 εστάλη από το γραφείο εθνικής ασφάλειας και χωροφυλακής μιας περιοχής της Ελλάδας προς το υπουργείο δημοσίας τάξης που αναφέρει για το βουκολικό δραματικό ειδύλλιο << ΓΚΟΛΦΩ >> του Σπύρου Περεσιάδη: << Την 10-71977 ημέραν Κυριακήν υπό του Ομίλου εδόθη θεατρική παράστασις με το ποιμενικό ειδύλλιον του Περεσιάδη << Η ΓΚΟΛΦΩ >> πλην όμως διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων των. Εις τους θεατές διενεμήθη από εν αντίτυπον εκ του συννημένως της παρούσης υποβαλλόμενο, εις ό εμφανώς διαφαίνονται οι προπαγανδιστικοί σκοποί των κομμουνιστών. Κατά τας ανωτέρω εκδηλώσεις παρέστησαν αρκετοί κάτοικοι της περιοχής, όλων των πολιτικών αποχρώσεων, πλην όμως ικανός αριθμός τούτων κατά τη διάρκειαν των εκδηλώσεων απεχώρησαν, αντιληφθέντες ότι έπεσαν θύματα κομμουνιστικής προπαγάνδας… >>
Κομπορρημονών ο διοικητής έγραφε άλλα αντ’ άλλων. Το έργο δεν είχε κανένα κομμουνιστικό δάκτυλο, αλλά μιλάει για τη φτωχή ορφανή Γκόλφω, μια όμορφη νέα βοσκοπούλα, που γνωρίζει τον έρωτα στα μάτια του αειθαλή βοσκού Τάσου. Παρά την πολιορκία μέχρι εσχάτων από το αρχοντόπουλο της περιοχής επί ουδενί τρόπω δέχεται να γίνει εκείνο διαχειριστής της καρδιάς της κι εμμένει πιστή στον τσέλιγκα.
Ο συντάξας εμφανίζεται και σκράπας από πληροφορίες αλλά και διάτρυτος επιχειρημάτων, αφού ο Ελευθέριος Βενιζέλος στο θέατρο << Εδέμ >> το 1913 είχε παρακολουθήσει την παράσταση καταγοητευμένος. Ήταν ίσως <<ψιλά γράμματα>> για τα να διαβάζουν αυτά οι συντάκτες του κειμένου και απληροφόρητοι, γελοίοι όντες το έδωσαν να το υπογράψει ο διοικητής, ως << απόρρητο >> αστυνομικό έγγραφο στέλνοντάς το προς το υπουργείο δημόσια τάξης, αγνοούντες ότι << θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία >>.
ellinikoxronografima.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου